Steps4Change.ro

Inteligenta emotionala

Dincolo de controlul emotiilor…

February 16th, 2010

* articol publicat si pe portalul de dezvoltare personala www.empower.ro

In multe curente de dezvoltare persoanla auzim sintagma “controlul emotiilor”. Ca si cum emotiile ar fi ceva invaziv, extern, oarecum destabilizator, care trebuie “tinut sub control”…

Ca o abordare alternativa, va propun mai degraba cunoasterea, trairea si exprimarea adecvata a emotiilor. Descoperim viata prin emotii si a ne maturiza emotional inseamna si a invata sa ne “tinem” propriile emotii. Sa le traim deplin, sa le exprimam, dar fara a ne confunda cu ele.

A intra in contact cu propriile emotii implica o calatorie lunga. Si nu neaparat usoara, ci deseori coplesitoare, confuza, complicata. Dar merita, deoarece ne vom gasi pe noi, in autenticitatea noastra.

Care sunt emotiile autentice?

Uneori este dificil sa numim emotiile autentice. Si atunci ne raportam la ceea ce simteam ca si copii mici, inainte de a invata sa ni le cenzuram pentru ca au fost descurajate de familie.

Sentimentele autentice pot fi reduse la patru:

  • furie;
  • tristete;
  • teama;
  • bucurie.

Sentimentul autentic ne ajuta sa solutionam problema “aici si acum”. Cand exprimam un sentiment autentic, ne ajutam sa solutionam situatia intr-un mod favorabil. George Thomson sustine ca fiecare sentiment are legatura cu un moment de timp.

Tristetea are legatura mai degraba cu trecutul, cu sentimentul de pierdere. Daca sunt trist intr-un mod autentic dupa pierderea unei relatii de exemplu, plang, vorbesc cu tristete despre acest lucru. Astfel, ma ajut sa imi gestionez pierderea, sa o accept si sa merg mai departe. Recunoscand pierderea, pot depasi trecutul si pot incepe sa imi construiesc viitorul dorit.

Furia autentica ma ajuta sa rezolv problemele in prezent. De exemplu, daca nu primesc ajutorul medical de care am nevoie si ma infurii, exprimarea adecvata a furiei ma poate ajuta sa am grija de mine acum.

Teama se refera mai degraba la viitor. Intr-o perioada de criza economica, este posibil sa simt teama pentru siguranta mea financiara. Daca aceasta teama se traduce intr-o gestionare mai buna a resurselor mele si un consum mai prudent, atunci ma ajut sa trec mai bine prin acest moment dificil.

Bucuria, in schimb, pare atemporala. Ma bucur si pot prelungi acest moment. Este legata de prezent si de puterea de a trai in prezent. De exemplu, ma bucur de intalnirea cu un prieten drag, ma simt bine, ma relaxez, mai simt confortabil.

Se spune ca a numi un lucru inseamna deja a deveni mai mult decat el. A ne numi emotiile inseamna deja a intelege ca desi sunt parte din noi, noi suntem mult mai mult decat acele stari.

A ne accepta emotiile este un pas important dezvoltare personala. Daca vrei sa afli mai multe despre cum te poti conecta mai bine cu emotiile tale, te invit luni, 22 februarie ora 18:30 la cursul “Inteligenta Emotionala – Relatia cu Tine”. Mai multe detalii despre curs gasesti aici.

So it helps to have a few of us jump https://writemypaper4me.org essay writing service into the deep end of the pool at the same time

Comments are closed.

Din aceeasi categorie

Navigheaza

Articole (RSS) Comentarii (RSS)